Real Time Analytics

Livet På En Kant

Medryttare till Ante - varför tror svenskar att man håller hästens huvud på plats med tygelkraft?

Publicerad 2015-04-27 10:47:17 i Hästarna,

Det här blev ju riktigt bra. Igår var en och provred Ante. Jag är ju mer än bara lite petig när det kommer till vem som får rida honom. Han är snäll och trevlig, gör det han ska, men han är lite krånglig. Jag har aldrig fattat grejen med att svenskar ska dra i käften på hästen för att den ska föra ned huvudet i någon form av fast position. Vi har glömt allt vad säte, balans, takt och rytm heter. Huvudsaken är att hästen böjer in huvudet.  Det hela resulterar ofta i att hästen springer med huvudet som en klockpendel till höger och vänster om vartannat. Jag ledsnar typ omgående och ger upp. 
Grej nummer två människor gör är att de tror att man med tygelns kraft ska hålla kvar huvudet i den position man hittar genom att hålla fast det där med styrka. Sedan undrar man varför hästen blir halt i frambenen. Den har liksom inget annat val än att hänga sig i framvikt. Nej usch och fy! Det är precis tvärtom mot hur det ska vara. 

Iaf var det här en yngre tjej. Fördelen är att de ofta är "öppen för förslag" och väldigt lyhörda. Jag förstår att man får prestationsångest när man ska komma och rida en fin häst. Fördelen med Ante är att även om han är lite som han är svarar han omgående med eftergift och att gå i fin form om man sättet sig i en korrekt sits. Tacksamt med andra ord. Dessutom lyssnade hon och försökte göra som jag sa. Det är svårt att ändra något på en gång, men det gick bra. Hon red dessutom inte som beskrivningen ovan. Det är tidigare erfarenheter och när jag ser andra rida. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela