Real Time Analytics

Livet På En Kant

Tur i oturen!

Publicerad 2014-11-23 01:09:00 i Vanlig vardag,

Ibland ska man vara tacksam. Livet tar en verkligen ALLTID dit man vill på ett eller annat sätt. Imorgon ska jag hämta hö. Hästvärlden är fascinerande. Träffar man någon känner alltid någon någon. Likaså denna höbonde som jag handlade av nu. Fick ju liksom lite kris på dagen och det är lite begränsat vad jag kan köpa. Höpriser är en väldigt fascinerande sak. För er som inte har häst fungerar det nämligen så här. Höbonden talar om ett kg-pris. Höet som jag hade tidigare kostade 3,50 /kg och balarna skulle väga mellan 20-25 kg. Höet jag köper nu ska kosta 2,70 /kg och balarna skulle väga ca 10 kg. Hos höbonde 1 betalade jag alltså 75:-/bal och hos höbonde 2 27:-/bal. Hästarna äter totalt 33 kg/dag. Vilket innebär att hos höbonde 1 skulle det alltså gå ca 1,5 bal/dag och hos höbonde 2 skulle det gå ca 3,5 bal/ dag. 
Den totala kostnaden skulle alltså bli 3,5*33=115,5 kr/dag hos höbonde 1. Hos höbonde 2 skulle den totala kostnaden bli 2,7*33=89,1, men nu ska vi räkna på fakta istället.
 
Höet från höbonde 1 blev 150:-/dag då det (nästintill) varje dag gick två hela höbalar. En höbal kostade ju 75:--
Hos höbonde två går det 3 balar vilket innebär att den totala kostnaden blir 3*27=81. Det blir alltså nästan halva kostnaden mot höbonde 1. Hur kan detta då komma sig då det rimligtvis ska skilja endast 26,40 :-/dag. Jo, höbonden tar ju betalt/bal och beroende på om det är mer eller mindre i balarna än bonden säger skiljer sig priset i slutändan. Nu är det antagligen mindre i balarna hos höbonde 1 och mer i höbonde 2s balar. As simple as that! Svårare än så är det inte.
 
Imorgon ska börja med en lite rolig sak. Simon och Hugo ska få lite specialfoder. Jag har fått tag på två balar med supersilage från en som har med väldigt högt proteininnehåll. Det kommer att göra att jag inte alls behöver mer kraftfoder. Frågan är faktiskt om jag behöver något öht. Det ska bli spännande att se resultatet om någon vecka iaf.
 
Till veckan ska jag också titta på två fullservice-stall. Jag kommer aldrig att orka ha morgon, lunch och eftermiddagsfodring och sedan gå och jobba till midnatt. Det fungerade en dag, men jag måste tänka på mig själv. Jag vill verkligen hålla mig frisk och den stress som blir för mig när jag måste byta fodringar eller tacka nej till arbetspass fungerar inte. Alltihop blir ett stressmoment. Det är fortfarande de boxar jag inte fått pris på som jag helst vill ha. Ett eget hörn utan andra. Tummen upp! Ledigt finns iaf på samma ställe två uteboxar. Sedan finns det ett ställe till som har plaster lediga i närheten. Det är väldigt praktiskt då det är nära mitt jobb och ställe ett har dusch etc på plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela