Real Time Analytics

Livet På En Kant

När man känner sig som en dålig hästägare och när man faktiskt är en

Publicerad 2014-03-19 16:05:47 i Hästarna,

Det händer ofta att jag känner mig som en dålig hästägare. När jag känner att jag inte är perfekt dyker den här känslan upp. Jag antar att ni har känt likadant någon gång. Till saken hör att jag tror att det bottnar sig i att man har kommit en bit på väg kunskapsmässigt.
Den okunniga hästägaren ser inte alla misstag den gör och den ser heller inte i flera steg framåt vad som skulle kunna hända. Jag tror att det är lättare att leva så. Själv ser jag en massa idiotier runt omkring mig varje dag. Vissa saker värre än den andra. Jag är glad att jag inte har något yrke inom hästvärlden längre. Det verkar nämligen som att ju fler man ser desto mer skit ser man.
Ett skräckexempel är hästen på typ 170 som fick 0,5 kg hösilage till frukost.Jag höftade till det som mängd. I min värld, ,på den tiden till att hästen nästa gång skulle utfodras, skulle den ha minst 3 kg. Jag vet inte var någonstans det brister. Kunskap gissar jag är en stark orsak, men den kan inte vara den enda.
Det är fan skrämmande. Om ni visste hur vissa saker sköts ibland skulle ni bli rädda.
När det väl kommer till kritan. När jag nu rannsakat mig själv inser jag att jag inte är så jäkla tokig som hästägare trots allt. Kunskapen räddar nog en hel del i mitt fall. Jag har lärt mig av massor av misstag jag gjort. De sakerna jag tänkte på här ovan handlar faktiskt om många fall där vi passerat gränsen för att det inte längre är inom djurskyddslagarna och det förekommer varje dag i de flesta stall. 
Är du säker på att du följer alla djurskyddslagar? Om du svarar ja på frågan antar jag att du läst på om djurskyddslagarna och min gissning är du på den frågan svarar nej. Det blir mitt svar också.
Nu ska jag gå ut och fundera vidare. Själv kan du sätta dig ner och fundera över hur mycket om svenskt djurskydd du egentligen vet och sedan fundera över när det är ditt ansvar, hovslagarens ansvar eller veterinärens.
Om du tar ut en kiropraktor, equiterapeut, hovslagare, massör eller veterinär kan du svara på frågan om vem som är ansvarig om djuret kommer till skada i varje specifikt fall? Jag kan, för jag vet. Om du inte kan svaret kan du fråga mig eller ta upp boken och läsa på. Jag lovar att innan du anlitar någon nästa gång kommer du att ta dig en extra tankeställare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela