Real Time Analytics

Livet På En Kant

Hästarna utvecklas

Publicerad 2014-04-10 14:41:17 i Vanlig vardag,

Simon och Bruno gör verkligen framsteg. I morse hade jag ut Bruno först på ridbanan. Vi körde tömkörning med sadel. Han fattade konceptet efter en stund och det gick bättre än förväntat. Det är dock en del jobb. Det roliga är att hästarna verkligen tar till sig beröm och försöker göra bättre efter berömet. Det gäller ju dock att man berömmer så snart hästen gör rätt.
 
Simon började med att försöka arbeta i rätt form även fast jag bara longerade helt fritt. Sedan började jag med tömkörningen som vanligt. Det är lite klurigt med honom för jag har det supersnälla bettet och ändå tycker jag att det blir aningens för skarpt. Jag vill gärna ha hästarna väldigt underbetslade, om ni förstår vad jag menar. Han gick sedan som en klocka. Det som slog mig idag var att han försökte jobba med längre hals. Antar att man vill det då han har väldigt kort hals. Formen var iaf super och han var väldigt positiv, glad och samarbetsvillig. Inget snack om saken att han börjar tycka det är skitroligt att jobba. Precis som jag vill ha det.
 
Frågan jag ställer mig med honom just nu är hur fasiken jag ska få honom att fatta att skänkel betyder framåtdrivande när jag rider, utan att jag rider på honom. Hmm.....någon som har en idé??

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela