Real Time Analytics

Livet På En Kant

Något ni inte visste om fodring?

Publicerad 2013-09-26 20:21:49 i Vanlig vardag,

Man lär sig nya saker hela tiden. I veckan lärde jag mig något intressant angående fodring. Jag är rätt intresserad från början och har skaffat mig kunskap genom eget letande. Nu senast kom det till mig istället.

Visste ni att om man hettar spannmål (havre,korn) så halveras mängden stärkelse? Det visste inte jag förrän häromdagen. I samtalet som pågick mellan mig och en annan pratade vi om ångkokt spannmål. Jag insåg att vi i stallet stöper vårat spannmål och på så sätt hettar upp det. Hästar kan tydligen inte bryta ned stärkelse och det är ju helt suveränt med en halvering av mängden. I lusernet finns ingen stärkelse. Det känns som att jag har hittat ett vinnande koncept gällande fodring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela