Real Time Analytics

Livet På En Kant

Det är skillnad på att hoppa och att hoppa

Publicerad 2012-05-15 08:11:43 i Vanlig vardag,

När jag betäckte MB valde vi Looping för att han ger snälla avkommor. Haha, just det. Jo, snäll är han väl, oftast. Ante är bara lite knäpp.

Jag tänkte så här. Eftersom jag inte har några papper på henne kan jag åtminstone få en snäll ridskolehäst. Det finns det alltid behov av. En ridskolehäst är inte så dumt faktiskt. Man är i princip garanterad att den får mat och vatten och bra om vårdnand. Den får gå ut i hage, oftast, och har hyfsat kunniga människor omkring sig, personalen alltså. Vad fick jag då?

Jag fick en halvknäpp häst, som oftast är snäll men ibland skulle passa in på psykenheten. Han är påhittigare än allt annat. Han har en hel låda med temperament och är varken sto, valack eller hingst till temperamenten. Där vill jag nog passa på att inflika att han allra minst är en valack.

Alla drömmer ju om att få nästa Butterfly Flip när de betäcker hästen. Jag skulle sälja min. Jag ville bara ha kvar mamman. Jag orkade med nöd och näppe åka och kolla på honom när han var fölis. Alltid när jag pratade med dem där han stod berättade de hur fin han var. Jag tänkte jaja, halvmedioker. Hursomhelst blev han kvar. En bra häst går ändå att få en slant för i slutändan. Här står vi idag 6 år senare.

Jag funderar över om jag blivit feg och gammal. Jag vill inte hoppa hästen efter alla turer när jag ramlat av mamman. Helt enkelt för att hon hoppade mig ur sadeln. Ni som här tänker vafan, mamman var ju skit. Ja, det såg nog så ut, men det beror helt enkelt på att jag red den illa. När jag nu har en häst som är minst lika bra, men med många kvalitéer som har förbättrats vill jag ge hästen en chans att verkligen bli bra.

Jag har nog inte blivit så gammal ändå. Det är bara det att hästen hoppar något högre än de 80 cm bommen ligger på.





Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela