Real Time Analytics

Livet På En Kant

Det är inte för inte som jag kallar mig allsmäktig!

Publicerad 2012-01-02 22:02:17 i Vanlig vardag,

Jag har många oanade färdigheter. Tro mig, ni anar inte. Nu när jag gick ner och kvällsfodrade passade jag på att fixa Antes tappdoja. Han har haft den alldeles för länge nu. Förförra veckan glömde jag ringa hovslagaren och säga att hon behövde komma ut ändå. Inte så roligt att ringa för sent dagen före julafton heller. Sedan tänkte jag ringa "den här andra" hovslagaren som jag har halva inne på, men det orkade jag inte. Känner att jag nog vill fokusera på mig själv just och mitt eget just nu.

Sagt och gjort. Jag fixade dojan själv.

Framför min vänstra sko ligger sömmarna, bredvid till höger ligger skon och sist hammaren. Hovslagare har en annan hammare som passar bättre till just det här, men det fungerar med en vanlig när det bara är en tappsko. Sömmarna ska sitta i randen som går runt längs med kanten på hoven. På den bakre delen kan man se en ljusare kant som ser ut som en liten skåra. Slår man för långt in får hästen sömstick och det gör jättejätteont. Utanför randen är hovväggen.



Här har jag slagit i två sömmar på varje sida. Det finns fyra platser för att sätta i sömmar. Jag vågade inte använda hålen längst fram för där kunde jag inte riktigt känna att det var på rätt ställe jag slog i sömmen. Ante har för övrigt väldigt hårda hovar. Jag fick ta i väldigt hårt för att få i sömmen.


När man slagit i sömmen färdigt använder man en hovtång och knipsar av ändarna som man vikt tillbaka så de inte kan skada. Det gör väldigt ont att få en söm i sig om hästen börjar gunga eller dra i benet. Här har jag fixat utsidan och ska göra insidan färdig. Ni kan se de avknipsade stumparna bredvid hoven. Det är viktigt att man hittar och tar upp alla dessa. De  kan göra skada om en häst trampar på dem och de fastnar i hoven.


Här ser ni båda framskorna på plats. Det var den bortre jag slog på och den är lite shiny bara för att den är ny. Ante var lite ömfotad utan och svullen i benet, men redan när han gick in i boxen gick han bättre.


r har jag även skruvat i broddarna och Ante är nu färdig för att gå ut i vinterväglag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela