Real Time Analytics

Livet På En Kant

Fallbeskrivning: Antes bippor

Publicerad 2012-02-12 22:37:06 i Ante,

Om ni undrar vad bippor är föreslår jag att ni använder fantasin.

Idag när jag skulle rida såg jag att Ante hade små bippor på vänster sida. Från bogen och bakåt över magen och under. Det var små knölar med torkad sårvätska på några av dem. När jag petade bort sårskorpan var huden helt rosa under.

Nu när jag gick ner på kvällen hade han mindre än efter ridningen. Antar då att det inte är nässelutslag som MB brukar ha. De kommer ganska fort och ökar snabbt om man inte åtgärdar det hon inte tål.
Det här verkar vara något annat.



Han var iaf pigg och glad och rullade sig ute i snön.


Ridturen gick också bra.



Så här ser den irriterade huden ut. Jag vet att bilderna inte håller perfekt kvalitet, men det rör sig väldigt mycket mer än man tror på en häst. Ante har ju dessutom ADHD och rör sig konstant.


Det lite gulaktiga är skorpan av sårvätska.


Så här ser det ut när skorpan är borta.


Här är en som jag öppnade tidigare idag. Den hade börjat vätska sig igen. Inte så bra kanske?


Här är samma fast lite mindre zoomad.


Så vad tror ni det kan vara?

Någon kom med förslaget att det skulle kunna vara ett överskott på protein. Mycket möjligt, men brukar de vätska sig? Han äter exakt samma som Norton och om det vore något i höet borde rimligtvis även Norton ha bippor. Sedan tidigare vet jag att MB är känsligast, sedan Ante och Norton verkar tåla det mesta. Måste vara observant även på Norton i några dagar.

Svårt när man inte vet vad det är. Ikväll fick han ingen kraft. Om det nu skulle vara proteinet innehåller hans mängd kraft ca 75-80 gr SmRPr(eller hur det nu förkortas) Ante ska äta ca 600 på en dag och om kvoten skulle uppfyllas av höet får han mer än 10% för mycket med den lilla kraften han får. Ser man till innehållet blir det ändå väldigt mycket.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-02-13 04:13:20

Hej. Skulle det vara proteinet, kan det vara höt. Dock som i Alecs

Fall kan det vara något han fått i sig ute.

"bulorna" försvinner mkt vid ridning.

Det låter som det är "gamla" bulor. För dem kan bli

Lite äckliga.



Är det protein bulor behöver inte Norton få det.

Eller vad det än är ante

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-02-13 04:15:42

Har reagerat på :)



Krama antemannen från mig och Alec.

Cecilia och Alec :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela