Real Time Analytics

Livet På En Kant

Antestatus 29/2 del 1

Publicerad 2012-02-29 19:29:04 i Ante,

I morse när jag kom till stallet öppnade jag dörren tittar som vanligt på Ante som står rakt fram och konstaterar genast - hästen är INTE ok. Går iaf fram och ställer ut hästen på gången. Han var väldigt halt precis då och kunde väl knappt gå. Det känns dock inte orimligt med tanke på vad han gjorde igår. Jag hämtar kylbandaget och sätter på det. Samtidigt konstaterar jag att benet inte är så svullet ändå. Jag trodde det skulle se värre ut.



JJag går och hämtar termometern och ganska precis efter att jag stoppat in den hamnar tempen på 37,5. Oh, no, det är inte bra hinner jag tänka. Jag har faktiskt aldrig sett en termometer stiga så snabbt. Den slutade iaf på 39,6. Jaja, tänkte jag. Han har lite feber.

Jag gör en snabb check:
1. Håller den på att dö här och nu? Svar: Nej. Ok, då kan jag andas.
2. Behöver den träffa veterinär? Svar: Ja, det här känns oroväckande.
3. Hur pass kris är det på att veterinären kommer ut? Svar: Under dagen.
4. Vem ska jag ringa?

Jag börjar naturligtvis med min hyresgäst. Fattar ni hur bra det är att ha en hyresgäst som jobbat på klinik? Jag har ju sagt att hon är den perfekta hyresgästen. Hon säger att hon ringer till sin kompis som jobbar på närliggande klinik. Jag tänker sedan att det är bättre att ha samma veterinär vid eventuella biverkningar senare och fixar stallveterinärens nummer. Hon säger att hon kan komma ut senare på eftermiddagen.  Skönt tänker jag. Då är det bara att jobba på och sedan åka hem när hon meddelar att hon är på väg. Trodde jag ja. Får snart ett meddelande om att hon måste avboka. Shit, vem ringer man. Mina hästar är ju aldrig sjuka.

Jag ringer både distriktsveterinärerna och den närliggande kliniken. Distriktsveterinärerna säger att de är kort om personal idag, men att de ska klämma in min häst någonstans emellan under dagen. Under tiden de kollar på ev tid hinner klinikveterinären ringa upp.

Han säger att det är oroväckande med så hög feber när hästen inte är mer svullen än jag beskrev och att det eventuellt kan vara ett sticksår i en led, sena eller kotsenskidan. Hjälp! Det vill jag INTE göra hemma i stallet. Jag som är livrädd för att få in smuts i lederna. Kotsenskida lät ju inte heller bra.

Nu måste jag ner och natta hästarna. Ante behöver ju tempas och ha lite annan vård nu. Fortsätter när jag kommer upp igen......

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela