Real Time Analytics

Livet På En Kant

Reflektion av information om fång

Publicerad 2012-08-11 21:40:06 i Vanlig vardag,

Jag kände att jag direkt jag hade läst detta var tvungen att skriva ett inlägg. Som ni kanske vet har jag ägnat senaste veckan åt att översätta texter om fodret vi ska börja sälja till svenska. Idag bearbetade jag ett av våra "fångfoder". Det här hämtade jag från den engelska katalogen:

Vets are diagnosing more often symptoms such as

intolerance to glucose and insulin resistance in horses.

This causes illnesses such as laminitis, PSSM,

Cushing‘s syndrome, EMS and Azoturi or rhabdomyolysis

syndrome.

It is commonly said that laminitis can be caused by

the high amounts of protein content found in pasture

grass. The interesting question here is why such diseases

occur during winter, after grazing.

This could be triggered by the high amounts of

fructan in pasture grass.

Fructans act as storage for carbohydrates in plants.

Their deposits are steered through light, temperature

and humidity. If fructans reach the colon as fermentable

starch, they can effect the intestinal microbes of

the horse. The organism reads such disorders as intoxication,

in turn the body reacts by thickening the

blood. The thickened blood can‘t travel through the

hoof capillaries, causing the damaging laminitis.

Very high fructan amounts have been determined in

short pasture grass during times of frost and morning

sun. There is a great risk of laminitis occuring.

Kort sammanfattat på svenska innebär texten att om fruktan når kolon(grovtarmen) som jäsbar stärkelse kan den mikroorganismerna som lever där påverkas. De försvarar denna "förgiftning" som skapas med att göra blodet tjockare.När detta blod når hovens tunna blodkärl kan de inte passera. Fruktanet påverkas av ljus, fukt och temperatur. Högst halter av fruktan nås i frost och tidig morgonsol.

Dett fick mig att tänka efter. Om nu fång skulle orsakas av att blodet blev för tjockt borde man rimligtvis inte kunna ge hästen något som motverkar detta och tunnar ut blodet?

Sagt och gjort tog jag google till hjälp och fick genast svaret att omega 3 tunnar ut blod.

Då är ju min slutfråga. Är det här något som kan hjälpa? När skulle det isf vara bra? I förebyggande syfte, till en häst som precis fått fång eller till en häst som haft fång? Eller skulle det inte kunna hjälpa öht?

Hmmm.......

Kommentarer

Postat av: L

Publicerad 2012-08-12 09:18:38

En mycket bra frågeställning!!! Fång ställer till mer och mer bekymmer. Inte bara ponnyer och kallblod som får fång, utan fång har blivit vanligt hos halvblod, araber samt andra raser!

Känns lite som forskningen blivit lite för fokuserad på hoven/benet. Men fång kan bero på många många andra saker också, oftast flera i kombination.

Så denna text visar att någon har klivit ur "lådan" och försöker se helheten. Försöker se sammanhanget i det stora hela.
Me like!!!

Svar: Ja, det ska bli intressant att läsa mer om foder. Ett väldigt intressant ämne.
Livet På En Kant

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela