Real Time Analytics

Livet På En Kant

Glad efter en lång dag

Publicerad 2011-05-06 22:49:04 i Hästarna,

Den här dagen har varit helt sjukt lång. I morse tog jag en tidigare buss eftersom jag behövde ta med mig hunden till jobbet och då måste han sitta i gäststallet. Han fick sitta där i typ två timmar i en box, men det var en biabädd där redan och filt så det gick ingen nöd på honom. Vi tog iaf bussen som går fem i sex hemifrån. Precis när jag slutade fick jag ett sms från Fanny att hon skulle en sväng till Rusta innan stallet och jag hakade på. Jag behöver nämligen lite lådor till stallet att ha saker i. Det blev bara två lådor idag och jag behöver fler, men jag börjar med två så jag kan kolla lite mer vilka storlekar och så jag behöver på nästa.

Jag gick också in en sväng på Horze och Hööks, men köpte först inget. Sedan kom jag på att jag måste fylla på lite i sjukvårdslådan och det är helt galet vad dyrt det är att handla vissa saker. Jag handlade för 300, men jag tycker typ inte att jag handlade något. Visserligen köpte jag också sadeltvål och hovfett och det var nog där de mesta av pengarna gick åt, speciellt sadeltvålen eftersom jag köpte en Stübben. Grejen är det att jag har gjort ett litet privat test av sadeltvålar och den är verkligen bäst. Lädret blir renast med den. Det bara är så.

Efter Rusta åkte vi till stallet. Jag känner att jag fått upp lite tempo nu iaf. Jag gör färdigt stallsakerna jag måste fixa betydligt snabbare än tidigare. Idag red jag Ante och han gick superduper bra. Fortfarande är det mesta egentligen katastrof, men jag försöker att bara fokusera på att få det bättre bitvis och bestämmer mig för att en sak ska bli bättre idag och jag tar det som inte funkar först och försöker förbättra det. Det har blivit min taktik och oftast numer hinner jag fixa mer saker än bara en sak per dag. Han slänger lite med huvudet och så, men jag orkar inte bry mig om det just nu. Nummer ett varje ridpass nu är att han går fram för skänkel, helst också mellan skänkel, men där är vi inte riktigt än. Nummer två nu är att få till galoppen och att han inte byter på långsidorna. Visserligen är bytena nästintill perfekta, men det är inte min tanke.

En sak vi fick "problem" med idag var att jag hade svårt att fatta vänster galopp. Jag kom på problemet. På Ante måste jag skjuta fram vänster höft lite i fattningen. Ni vet, vänster framben framåt, min höft framåt. Nog för att jag vet det här sedan tidigare, men på honom blev det tydligare när jag rider slarvigt. När jag fortsatte skjuta fram den inre höften bytte han heller inte galopp. Det kan låta lite banalt, men han verkar vara lite av en känsligare typ av häst.

Norton longerade jag bara. Han gick mycket bättre än han gjort de senaste dagarna och det kändes riktigt bra. Jag ska fortsätta jobba honom lite mer ute och på gräsbanan. Han blir inte alls bra av att gå på ridbanan och då vill jag gärna undvika den. Ante verkar inte bekymra sig, men Norton har verkligen problem. Ridbaneunderlaget påminner mycket om Paddex och det är typ det sämsta jag ridit på. Skogen som är vid stallet är perfekt underlag på för det är tallmo. Jag ska försöka gå upp där och rida mer. Jag har också märkt att det går att rida till stället där jag jobbar och jag kanske ska ta en sväng åt det hållet någon dag.

Det var lite kort om dagen. Nu måste jag lägga mig för jag jobbar imorgon och om jag ska orka jobba sju dagar till utan ledig dag behöver jag min sömn. Sov gott och glöm inte att gå in och kolla om MB fått sin fölbebbe på deras hemsida imorgon. Puss och godnatt på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela