Real Time Analytics

Livet På En Kant

Norton är en kung!

Publicerad 2011-02-06 19:53:56 i Norton,

Idag red jag ut en sväng på Norton. Det var sjukt fint väder. Solen sken och jag kom bara att tänka på en bild som jag har på datorn från när jag red i somras. Idag var det lite snö och is. Under ridturen tänkte jag på en sak som jag inte tänkt på tidigare. Norton halkade mycket mer och jag brukar ha andra broddar. Har aldrig tänkt på det förut, men det måste vara olika kvalitet på olika broddmärken.

Jag måste erkänna att det är en fantastisk häst. För två år sedan fick han en liten "bula" på ena benet. Veterinär har givetvis kollat på benet och sa att om det inte blev sämre var det bara att rida på som vanligt. Den här "bulan" blir bara mindre och mindre nu och jag fattar inte riktigt vad den kommer ifrån. Igår trodde jag att han fått som en belastningsspricka i hoven, men idag tog jag en närmre titt och kunde andas ut när jag såg att det bara var en högst ytlig spricka.
Han har aldrig haft problem med det förut och jag tänkte rådfråga veterinären imorgon om han kanske behöver något litet tillskott på äldre dagar. Jag är inte så förtjust i "pulvermat" och har aldrig sett någon skillnad på mina hästar när de fått det. Jag brukar provsmaka det jag ger till hästarna och har gjort ett konstaterande att det mesta bara smakar socker faktiskt. Mina hästar har heller inte haft problem med hovar och liknande. Helst vill jag att de ska äta hö/hösilage, havre och mineraler. De flesta klarar sig på det. Jag tycker också om att ge hästarna mycket grovfoder och sedan bara komplettera med kraftfoder, om det behövs.
Just nu får MB havre och ca 240gr soja varje dag. Hon håller hullet fint och jag är väldigt nöjd med hennes foderstat, även om jag inte vet exakta näringsvärdet på höet så var protein/energi-kvoten 8-9 och det passar faktiskt dräktigt sto, unghäst och senior perfekt.

Här är en av bilderna från i somras. Visst längtar man!!!!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela