Real Time Analytics

Livet På En Kant

Var gick det fel?

Publicerad 2011-08-18 10:28:12 i Vanlig vardag,

En bit på vägen tycker jag ändå att jag har kommit nu. Jag har åtminstone slutat hålla gratislektioner för folk som frågar. Istället brukar jag bara titta på när de gör en miljon fel hela tiden.

Betten rycker i munnen, av misstag alltså, för att ryttaren har noll kolla på handen. De får plats med halva världen mellan händerna för att de håller så brett isär. Sitsen är katastrofal, de kan inte sitta ner utan skumpar runt runt i trav och då är det ganska meningslöst. Sedan drar de lite i tygeln för att hästen ska böja på nacken. Vissa håller den bakom lodplan för det tycker ser fint ut i andras ögon, andra tror att de är Guds gåva till hästen och låter den gå bättre form, men har fortfarande ingen sits.
Skänkeln fladdrar runt, hackar in lite nu och då mot hästens sida, så den omöjligt kan veta om det var en hjälp eller vanligt fladder. Sedan undrar ryttaren varför den är halvt skänkeldöd.
Jag förstår inte riktigt. Har ni ingen självinsikt? Nu finns det ju vissa som inser det här och har lite ödmjukhet. Sedan finns det en grupp som inte fattar något och anser att de rider asbra. Värst tycker jag nästan är gruppen som anser  sig rida akademiskt, men som inte har fattat halvsju. De klankar dessutom konstant ner på de som rider på annat sätt, men jag har sett riktiga katastroffall inom just den gruppen. I vissa fall har det dessutom varit nästintill djurplågeri när de red. Varför? Jo, ryttare som knappt kan skritta sin häst har satt på ett exremskarpt bett och hästen går i katastrofal form. Jag vet inte vem dem tränade för, men jag vet att det var samma tränare.

Var någonstans gick det fel?
Oavsett ridning eller ridstil är vi i princip ute efter samma sak lösgjordhet, bärighet bla bla bla. Ja, ni vet. Varför kan ni inte bara lära er att sitta ordentligt i sadeln. Alla som rider vet att sitsen är A och O. Den är grunden till alla ridning. Jag är inget jävla proffs jag heller. Jag har ingen perfekt sits. Jag rider inte perfekt. Jag har slutat med att försöka ha någon "stil". Jag vill bara ha roligt. Rida mina hästar på det sättet jag tycker är roligt.

Jag fattar inte att ni bara inte inser att om tränar eran sits slipper ni sitta som krattor med händerna, skumpa runt som en rutten varm på potatis på en smörklick i sadeln och skänklarna slipper se ut som elvispar i sidorna. Om inte annat bara för att visa hästen lite ödmjukhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela