Real Time Analytics

Livet På En Kant

Konsekvenserna av en persons felaktiga agerande! Dags för Lex Sverige

Publicerad 2013-08-13 11:04:00 i Vanlig vardag,

Innan ni börjar läsa vill jag poängtera att det här INTE har med mitt jobb att göra.
 
Jag har många gånger läst om hur svensk sjukvård fungerar, hur dålig äldrevården är och hur det helt enkelt bara fungerar fel. Jag är alltid källkritisk och har alltid tänkt: Så illa kan det inte vara! Det är en engångsföreteelse. Vi bor i Sverige och i Sverige har vi det bra.

Jag kan säga att detta är ett BIG FUCKING NO NO! I Sverige är systemet uppbyggt på följande sätt: Alla som har någon form av ansvar är ansvarsbefriade. Det är uppbyggt så att det blir någon annans ansvar och när det kommer till att vara nästas ansvar har de ändå inget ansvar osv osv osv. Du kanske inte tror mig när jag skriver så här, men det är verkligen så det fungerar.
 
Igår fick jag det bevisat. En person gjorde EN SAK FEL. En fucking jävla banal sak. Det hände kunnat hända av misstag eller olycka. Det här lämnade en handikappad person helt utan hjälp. Hela systemet fallerade och den handikappade som varken kan gå på toaletten eller lägga sig i sängen blev sittandes själv. Hur tror ni själv att det skulle vara? Nästa gång kanske det är en närstående till dig.

Det här handlar inte om en enskild händelse. Jag hade inget ansvar, men som medmänniska tog jag det ändå. Jag stod fast vid min sak och hjälpte personen. Hur skulle jag annars ha agerat? Sagt att det var någon annans ansvar? Vems isf? Nästa person som kommer dit . Den också skulle ha varit ansvarsbefriad. Det är fan inte ok.
 
Vad ska vi göra åt detta? Det är inte någon annan som kommer att göra något. Kommer du inte ihåg sedan tidigare stycken? Alla är ansvarsbefriade. Ingen behöver ta ansvar för det går vidare till någon annan och sedan vidare till någon annan och vidare och vidare och vidare. Det är VI ALLA som måste göra något. Det måste upphöra. Jag vidhåller det min mamma påstår: Hela systemet skulle Lex-anmälas. Lex Sverige kan vi kalla det.

Är det inte dags för LEX Sverige nu, eller hur många fler ska behöva råka ut för detta eviga ansvarsbefriandet? Varför är vi svenska så förbannat jävla staklösa? Är det så simpelt att vi helt enkelt inte litar på varandra, eller är vi själva den där andra som inte skulle ta sitt medmänskliga ansvar och göra det som vi innerst inne vet är rätt? Är det vad allt egentligen handlar om? Att vi inte längre litar på att varje enskild individ kan ta sitt ansvar när det gäller andra människor. Isf kanske vi inte längre är människor alla vi som kallar oss svenskar, oavsett tidigare ursprung. Svenskar det är vi som bor i det här landet och vi alla tillsammans är samhället. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela