Real Time Analytics

Livet På En Kant

Brevik, som ett bättre Norrland

Publicerad 2014-07-15 20:33:00 i Vanlig vardag,

Alltså jag kan inte göra annat än att älska denna plats. Den är så oslagbart vacker. Dessutom påminner den om mitt älskade Norrland. Mitt älskade Norrland är inte vilken plats som helst utan området runt Höga kusten. Känslan av att andas in luft i norra Sverige är en speciell upplevelse och naturen är enastående. Det som gör det omöjligt för mig att bo där är att jag verkligen inte passar in som person. Jag kan för mitt liv inte tänka mig att åka dit en endaste dag för tillfället. Här i lilla Brevik har jag hittat mitt Norrland igen.
 
Häromkvällen gick jag och en annan svensk tjej hem från jobbet. Hon beskrev hur hon älskade att gå hem om kvällarna efter att hon slutat jobba. "Det är som att gå genom en liten saga". Hon har rätt. Hela bygden är som direkt hämtad ur en Astrid Lindgren-saga. Den första jag tänkte på var Kajsa Kavat när hon ska sälja polkagrisar. Byggnaderna här gör att det känns som en levande saga när man strosar genom byn på kvällen. Kontrasten till att se byn på andra sidan och bron som binder de samman men lampor hela vägen i kvällsmörkret gör att det känns som att Manhattan ligger på andra sidan. Bron påminner också om Höga Kustenbron och känslan av att vara "hemma" gör sig återigen påminnd.
 
Det som skiljer mest mellan att vara hemma i Norrland och lilla Brevik är nog mentalitet och befolkningen runtomkring. Här är det helt annan stämning och det är nära till allt. Flygplatsen som tar mig till typ hela Europa ligger 4-5 mil bort och det går dessutom att resa billigt från den. Det finns liksom bara fördelar. Hela den norska mentaliteten passar mig bättre också. Jag som alltid lyckas synas och höras hur jag än försöker att vara diskret syns liksom mindre här. Det är enklare.
 
Så här såg det ut en vinter i Stathelle.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela