Real Time Analytics

Livet På En Kant

Känslan från ett bra ridpass

Publicerad 2013-09-11 18:52:59 i Hästarna,

Jag är så nöjd med min dag. Känslan av de fantastiska ridpassen tidigare idag sitter kvar i kroppen och smörjer själen. Nu är jag sugen på mer. Det är bara att hoppas att kroppen håller.

Jag har lite arbete med hästarna som jag har kommit fram till.
 
Norton behöver bli jämnare, mer liksidig då han gärna hänger på i höger hand. Problemet sitter inte fram utan är sedan en gammal fläkskada då han försköt hela bäckenet snett. Det gäller att alltid få honom att jobba lika mycket med båda bakbenen. Lättast är att byta varv ofta och därigenom få honom att bära sig på rätt bakben, dvs jobba i balans. Eftersom han är sned blir belastningen oliksidig på rakt spår innan man kommit igång och fått honom arbeta lika med båda benen.
Idag upptäckte jag också skillnaden vad bett har för inverkan på hästen. När jag bytte bett på Norton kände jag efter en stund hur han verkligen arbetade rätt och känslan av att han bär sig med manken som högsta punkt är cool. Nu är det ju inte manken som är högsta punkt utan nacken, men känslan blir ändå att det är manken när man rider.
 
Ante har jag lite andra problem med just nu. Han vill inte riktigt arbeta genom hela ryggen och jag kan se att han har mer muskler just nu framför och bakom ryggen. I don´t like! Dessutom ser jag tendens till att han har satt muskler på nedre delen av halsen. Han ser dessutom tjock ut vilket betyder att han inte jobbar med magmusklerna som han ska. Sammanfattat: Han arbetar inte som han ska. Då får man ställa sig frågan. Är det något fel på hästen som gör att han inte kan arbeta rätt rent fysiskt eller är det ridningen i sig?
Svaret på frågan är luddigt. Känslan säger mig att jag ska ta ut kiropraktorn igen för "cp"-benet är tillbaka på vänster bak sedan en tid. Ibland svänger han det utåt istället för framåt. Benet gör som en båge utåt istället för att gå framåt. Sedan är det väldigt orytmiskt när jag rider. Det känns lite flängigt och han kommer aldrig riktigt till arbete- förrän idag. Idag var första dagen på länge som jag kände att jag fick honom lösgjord på ett bra sätt. Nu har jag en vecka med skritt framför mig så jag kan passa på att arbeta med lösgörande arbete väldigt mycket. Jag hoppas det ska ge resultat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela