Real Time Analytics

Livet På En Kant

När bakverken blir nyttiga! =D

Publicerad 2013-10-22 12:45:38 i Vanlig vardag,

Ja, jag har bakat idag igen. Det blev kalasgott. Förutom att kakan var nyttig, för det var den faktiskt, var den riktigt god.
 
Eftersom den var nyttig fanns det dock en hake. Den var inte så toksöt. "Kakan" i sig hade gått att använda som matbröd, men jag pimpade den med kokosmjök och ananas så det blev ett litet bakverk.
Jag tror att den likaväl skulle kunna bli en maträtt med lite skinka/bacon/grönsaker eller annat i, som att den kan bli en riktig kaka med lite bär i form hallon eller blåbär.
 
Receptet är som följer:

4 ägg
1 banan
ca 1 dl kokosmjölk
1 dl kokosmjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
1 tsk fiberhusk
 
Kör i mixer. Jag körde äggen själv först och sedan hade jag i resten.
 
In med kakan i ugnen på ungefär samma gradtal som en sockerkaka och grädda tills den känns färdig.

Min tanke rent spontant är att man skulle kunna använda den som en tårtbotten också.
 
Istället för att bli sockerchockad får man en riktig energyboost och känner sig bättre. Kakan innehåller ju faktiskt både energi, protein och fiber.

Kommentarer

Postat av: fanny

Publicerad 2013-10-22 18:19:28

Det här måste jag testa!

Svar: Jag funderar på att pröva att göra det som bröd och köpa brödkryddor till. Det tror jag är en riktig hit. Jag såg dessutom på Paleo-sidan jag brukar titta på att de hade kryddat något med pepparkakskrydda.
Livet På En Kant

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela