Real Time Analytics

Livet På En Kant

Picknick på Skokloster Slott - bildbomb!

Publicerad 2013-05-11 18:07:00 i Vanlig vardag,

Hur känns det att prutta högt i ett ekande slott? -Det står allra längst ner.
 
Idag blev det en tur ut på kungliga landsbygden. Det skulle vara ridkonstens dag och vi tänkte att vi tänkte att vi skulle ta en tur dit. Picknick skulle vi ha så vi stannde och handlade lunch och fika på vägen. 
 
Bilderna är inte utlagda i tidsordning, men ni får en liten beskrivning av vad vi gjorde och vad det är. =)
 
Skokloster är verkligen mitt ute på landsbygden. Så här ser det ut sedan man har passerat Sigtuna nästan hela vägen.
 
 
Det här är en bild från ett av rummen. Jag vet inte vilket det var, men jag tycker det var sjukt coola öppna spisar. Titta på alla detaljer runtom och på.
 
Ett medeltida urverk ser ni här och längre till höger en tändare(!!!). Jag tyckte det var intressant att det fanns tändare, eller är det något annat kanske?
 
Det här är taket i Kungssalen. Inget laminat här inte. Lampan hänger ur drakens mun och alla rum hade kristallkronor. Jag mitt pucko stod och funderade i ett rum var man skulle sätta i lampan och varför de inte hade någon i. Pucko!!!!! Det fanns för fan inte glödlampor på 1600-talet.

 
Det här är tavlor i Kungssalen. Den i mitten tror jag var Karl den X eller XI. Det var iaf han som var kusin till Drottning Kristina.

 
Tänk att de hade skor med brodd redan på den tiden! Även om bilden är lite mörk (bristen på glödlampor) så kan man se skon på höger fram och att det sitter brodd i trakten.

 
Jag funderade lite på den här bilden på öppna spisen, fortfarande i Kungssalen. Är det drottning K till höger, och vem är det som ska skjuta henne till vänster? Titta också på de vackra detaljerna runtomkring.

 
Så här sov Carl Gustav Wrangel himself. Ser ut som en riktig kung som bor här. L funderade över om de bara var  1,5 på den tiden. Om man ska vara krass var nog fan sängarna kortare ändå. Hur långa var egentligen alla på 1600-talet? 
Följdfrågan blir naturligtvis - hur gick det till när de låg med varandra i dessa minisängar? Alla sängar var lika små. Fast det är klart - i stundens hetta!
 
När vi hade gått på turen i slottet tog vi en fika utanför. Vill tillägga att trots att vi hade fika handlade vi på cafeet för det var mysigare. Det här är caféfikastundens utsikt.

 
Framför slottet ner mot fjärden står ser det ut så här.

 
Här är utsikten från fikat med vårat butiksköpta fika.
 
Bilden från förra inlägget. Vi missade ju ridkonstens dag. Idag var veteranbilsmarknad. Fett coolt! <3 bilar, men det kanske ni visste redan?
 
Utsikten från lunchpausen. Den var innan rundturen på slottet.
 
 
Efter lunchen gick vi in. Det här är borggården.
 
 

Den här texten satt i trappen upp mot "betaldelsvåningen". Någon som ser vad det står?
 
Trappen upp mot betaldelen. Om ni tittar på tavlorna nog kan ni se att skomodet inte har förändrats nämnvärt. Enda skillnaden är dock att det är män som står med klackar på bilderna. Hade de levt på 1900-talet hade vi kallat dem transsexuella. På deras tid hette det att de var adliga/kungliga män. Hmm.....
 
Sådana här Cesar-bilder och latinska skrifter var det runt hela vägen.
 
Här är bild från ett stängt rum som man inte fick beträda. Bilden speglar sig och om ni tittar en stund kommer ni se vad som är från baksidan vs framsidan. Fönstret till höger är i gången bakom mig.
 
Här är samma rum. Ni kan urskilja min spegelbild. En örat ser ut att komma från en apa.

 
En öppen spis.
 
 
 
 
Tapeterna var gjorda i tyg. Här kan man snacka om hantverk.
 
Ovanpå varje säng hade de sådana här "gubbar". Jag har ingen aning om vad de var eller varför de stod där.
 
Till sist kan jag bara nämna att när vi gått rundturen var jag kissnödig och skulle gå på toaletten. Min största fasa var dock att "råka" prutta för det ekade något kollosalt inne i toalettrummet och det hade antagligen hörts i hela slottet.
 
Det var typ allt om dagen. Nu är det dags för ridtur.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela