Real Time Analytics

Livet På En Kant

Misslyckande handlar ALLTID om dig själv!

Publicerad 2013-05-17 10:53:41 i Vanlig vardag,

Blir ett tredje inlägg på kort tid. Jag började det här som en kommentar i en annan blogg, men insåg att om jag ska skriva det jag tänkt blir det alldeles för långt.
 
Jag vet inte hur många gånger jag skrivit om vad ett misslyckande är nu. Ett misslyckande handlar ALLTID om dig själv och dina känslor. Jag ska berätta en historia där Jag var "ett misslyckande" om och om igen.
 
För många år sedan nu fick jag en fin, dyr och exklusiv häst. Han var en av de överlägset finaste hästarna i Sverige just då. I början gick det så himla bra. Vi vann och vi vann och vi vann. Sedan tog hjärnspökena över. Allt gick åt pipsvängen. Hästen blev skadad och vi började om. Det började gå bra igen.
 
Efter två år anmälde jag mig till en tävlningsklass som var lite högre. Som genom ett mirakel tog jag mig igenom en sjukt svår bana som de flesta gick bet på. Jag var dubbelnolla och ledde klassen till i slutet. Jag blev slagen av en ryttare som ridit EM för unga ryttare. Det kändes som att jag vunnit OS.

Efter det gick allt åt H. Tävling efter tävling var jag utesluten. Ofta tog jag mig inte över hinder nummer två. Självförtroendet var nere i botten och jag kände mig som en rutten fisk. Jag började tävla lägre och lägre klasser. Det gick lika dåligt oavsett. Till slut en dag satte jag mig ner och tänkte. Nu får det fan vara nog. Hästen har gjort det här och hoppat betydligt högre och det INGET fel på hästen. Jag måste helt enkelt träna. Det är JAG som behöver träning.
 
Jag sket i allt vad tävling hette och började träna som en idiot. Under flera månader tränade jag bara. Tills en dag när tränaren sa att nu kan du tävla igen. Jag anmälde mig till en tävling och följde tränarens rekommendationer på vilka klasser jag skulle hoppa. Det gick superbra! Jag fick 2 av fyra rosetter och var återigen uppe på den höga höjden.
 
Under tiden som allt gick så dåligt, jag var verkligen utesluten i ALLA klasser jag ställde upp i, kände jag mig mer misslyckad än någon människa någonsin kan känna sig.
 
Vad är det för fel med att lägga ut en "dålig" bild? Själv har jag inga problem med att göra det. Är det inte bara något som behöver förbättras? Jag brukar ofta analysera det som inte gått så bra som jag önskat, roten till misslyckandet alltså, och sedan börja i änden med att arbeta med den punkten.
 
Det är också viktigt att analysera, tänka igenom och fundera ut de saker som gått ÖVER förväntan.
 
Sluta känna missklyckande. Var lite mer saklig.
 
Lista saker som varit BRA, eller bättre än du önskat. Var stolt, nöjd, tacksam och glad över dessa. Visa upp och nämn för omvärlden. Visa gärna på förbättringen sedan sist. Skriv ner de här!
 
Tänk över de saker som gick dåligt Välj ut den för dig viktigaste. Fokusera på att förbättra den till nästa gång. Skit i resten. Ingen människa kan förbättra trettioelva saker samtidigt. Det kan till och med vara så att det som behöver förbättras ändras innan nästa gång.
 
Svårare än så är det inte. Att känna misslyckande är något du bara själv känner. Ingen annan känner det du känner.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela