Real Time Analytics

Livet På En Kant

Det är tur att jag är ett geni! Det är avancerat att hålla på med tull

Publicerad 2013-07-18 12:08:17 i Vanlig vardag,

Vet ni hur avancerat det är med tull och sådant?
Om inte så kan jag göra en kort resumé i hur det är att köpa saker från andra länder. För det första ska du hitta en BRA tillverkare. Med bra menar jag att kommunikationen ska vara bra mellan köpare och säljare. Det är bra om de engelska kunskaperna hos säljaren är hyfsad, dvs något högre än kraftigt begränsad. 

Indier har jag konstaterat att jag INTE vill handla med. Visserligen verkar de ok, men de är struliga som fan. Jag hade allt klappat och klart för order hos en när den helt plötsligt bara försvann bort i tomma intet. Jag kontaktar nr 2 same shit happenend there. Nu har jag givit upp indier. Visserligen har jag hittat en möbel jag kommer att beställa av en indier. Fett coolt kommer mitt hem att bli då, men det blir ett senare projekt i höst. 

Jag återgick till Kina. Problemet här är att det är så sjukt stora kvantiteter om man vill starta upp något. Oftast är minsta antalet av något uppemot 300 stycken av samma färg och vill jag då har till exempel tre färger på ridbyxor, ja, då är jag uppe i 900. Det är fan mycket i början. Kineser är dock lätta att hålla på med. De är måna om sina kunder, pålitliga och jag tycker att i förhållande till inköpspriset håller sakerna bra kvalietet. Om sedan påslaget i Sverige är gigantiskt, självklart håller kvaliteten inte för priset på varan.
 
Nu kommer vi till nästa fakta som jag upptäckte idag. Bara för att Kina är billigast, betyder det inte att Kina blir billigast. Notera skillnaden i ordvalen innan. Idag pratade jag med Tullverket om ett annat land jag ska beställa från. Jag håller på att sammanställa en order tillsammans med några och planen är att vi ska kunna skicka den innan den här månaden är slut. Det här landet ingår i något där tillverkaren kan få ett sk GSP-certifikat. Tullen på några av mina produkter blir då 0%. Helt plötsligt blev Kina inte billigast.
 
Man måste ta allt i beräkningen och nästintill varje dag lär jag mig något nytt nu. Jag kanske borde ha läst något med tull istället när jag studerade. Ämnet verkar ju uppenbarligen intressera mig. Allt det här är innan jag ens påbörjat inköpen. Den här informationen behövde jag enbart för att kunna göra lite papper till SKV färdiga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela