Real Time Analytics

Livet På En Kant

Ledaregenskaper - vad gör en bra ledare? Ett inlägg om alla stallpresidenter

Publicerad 2013-12-08 11:30:00 i Vanlig vardag,

Senaste tiden har jag funderat över det här. Man kan tänka sig att varje arbetsplats, förening (och stall) är som ett eget litet samhälle med en egen liten president i toppen. Presidenten är viktigast. Nu kanske tänker va fan, men gör inte det. Jag ska förklara. Presidentens grundvärderingar lyser igenom hela verksamheten. Alla åsikter och värderingar som denna person har syns i allt som händer runt omkring. Alla medarbetare, föreingsmedlemmar och stallinackorderingar blir drabbade av detta oavsett om de är bra eller dåliga. 
 
Det är enkelt att ha stall! På ett sätt, för min del. Jag vet vilka mina grundvärderingar är och de är simpla. Vi föds alla till samma rätt av en procentuell del bit av detta jordklotet. Dvs om hela jordens befolkning skulle dela jorden rättvist fördelad skulle vi få en exakt lika stor del att bruka för egen del. Nu fungerar det ju inte så i praktiken som ni kanske förstår, men det är min grundvärdering. Det spelar ingen roll hudfärg, religion, åsikt eller liknande. Jag vill på samma sätt bli behandlad av andra. Ni ska alltså respektera att jag har rätt till min del på jorden, rätt till mina åsikter, rätt till min religion osv. När detta inte händer, ja, då fallerar även min värdering om dig. Förstår du principen?
Detta är alltså grundvärderingen i MITT stall, där JAG är president. Jag sätter mig inte över andra bara för att jag här utnämnde mig till president. Mina hyresgäster äger samma rätt och värde som jag. Jag försöker i den mån det är möjligt att framhäva allas åskiter och önskemål, men det är inte alltid möjligt och då måste man ta beslut. Ett beslut som är en delad kompromiss om allas åsikter. Detta vet alla om och alla respekterar detta. Vi respekterar även varandras åsikter som inte stämmer överens med våra egna och vi respekterar varandras rätt att vistas och vara i stallet.
Detta är mina grundvärderingar och åsikter. Därför är det enkelt att ha stall. Mina värderingar lyser igenom. Passar det inte blir det istället svårt för denna att ha häst i stallet.
 
Nu står en häst i ett annat stall med andra grundvärderingar. Det är intressant och lärorikt. Jag ska inte säga att det är enkelt, för det är det inte. Här är jag inte längre president och jag måste anpassa mig efter spelplanen. Jag är anpassningsbar och jag ska göra en egen utvärdering av denna lärorika månad efter. Jag har redan drabbats av att jag, medans jag mockade, fick frågan om hur jävla länge jag skulle ha min boxdörr öppen. Igår blev jag påhoppad om jag egentligen hade tänkt fodra, när jag var på väg ut inom fodringstiden och sedan kom en annan person och var arg för att jag inte tagit in dennes häst, en häst som inte stod med på intagslistan.
 
Jag har tidigare stått i stall där stallpresidenten fick för sig att denne skulle godkänna utrustningen man hade till sin häst. Jag skulle uppvisa sådan kunskaper att jag på mina hästar fick lov att rida med annan utrustning än vanligt tränsbett. Detta inkluderade även martingal. Jag kan utan att blinka erkänna att jag alltid har martingal på Norton, enbart av den anledningen att han "vet vad det är". Vad har den här presidenten för grundvärderingar?
 
Jag har stått i stall där olika regler gällt för olika personer och där jag stod längst ner i hierarkilistan vilket medförde diverse mobbningsattacker. I det stallet var det mannen i familjen som stod för allt och frun betedde sig som ett asshole så fort han inte var hemma, vilket var den mesta av tiden. 
 
Jag har sedan en arbetsplats. Även här lyser "presidentens" grundvärderingar igenom. Nu kanske det inte är presidenten direkt över mig som lyser ner till min arbetsplats utan någon högre upp. Jag ska fundera lite mer på det här fenomenet i ett annat inlägg senare. Först ska jag återkomma till stallpresidenter och här jämföra med skillnaden gentemot arbetsplatspresidenter.
 
En stallpresident byts inte ut om den inte är önskvärd. Den har heller inget behov av att anpassa sig nämnvärt mot hyresgästerna. En stallpresident behöver heller ingen grundläggande utbildning för att få bli just president. Det är lite här det uppstår problem. Ofta kan det finnas med lämpliga presidenter under som är bättre anpassade för rollen. Här uppstår då en konflikt. På en arbetsplats kommer automatiskt presidenten att försöka göra ett bättre jobb medan stallpresidenten antagligen kommer att göra ett sämre och med största sannolikhet se till att hotet försvinner. 
 
Vad tror ni om detta? Håller ni med?
Hur kan man göra för att förändra stallmentaliteten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela