Real Time Analytics

Livet På En Kant

Hästägarnas bästa spartips del 1: Märke = Kvalitet!

Publicerad 2012-03-14 15:20:35 i Hästägarnas bästa spartips,

Nu kanske ni undrar vafan, märkessaker är ju dyrt? Naturligtvis är det det. Jag håller absolut med. Det är dyrt att ha häst. Varför göra det ännu dyrare?

Till saken hör att enligt min erfarenhet gäller, speciellt när det kommer till hästsaker, att märke betyder kvalité. Jag har mycket märkessaker i mitt förråd och jag är nöjd med det mesta. Nu har jag även saker som är från billigare märken och tyvärr måste jag säga att de är inte lika bra. Det går inte att komma ifrån.

*Passformen är ofta sämre när det kommer till schabrak och täcken.
*Lädret i billigare träns är sämre och går lättare sönder.
*Benskydd av billigare märken slits om du har en häst som verkligen behöver dem. Norton har haft sönder mer än ett par första gången jag använt dem. Det blir billigare för mig att köpa kvalitet. Din häst kanske inte ens behöver benskydd. Måste du då köpa?

Nu ska vi komma till själva poängen här. Jag handlar (nästan) aldrig saker till ordinarie pris. Jag väntar till rea. Vid rean är ofta priset nere på samma som de billigare märkena. Du får tio gånger bättre kvalitet än om du köper märkessaken till samma pris som det billigare alternativet.

Handlar du kvalitetssaker håller de längre. Du har tid att vänta in nästa rea och köpa nytt till mycket bra pris innan dina nuvarande märkessaker hinner nötas.

Det finns naturligtvis undantag. Nortons boots som han har i hagen har jag köpt de billigaste jag kunde hitta. Just när det kom till hans hagboots slog jag två flugor i en smäll och köpte reflexboots. Praktiskt ur mer än ett perspektiv då jag använt dem hela vintern ner till ridhuset då jag måste gå 200m på bilvägen.

*Tänk efter vad du ska använda det du ska köpa till? Hade det varit så att Norton trampat sig med broddarna hade jag kanske valt annan modell. Enda anledningen nu var att han trampar av sig ena framskon i slutet på skoperioden utan boots.

Fleecetäcken är nästa sak. De går sönder. Det går inte att komma ifrån. Tro mig här är det värt att vara lite snål. Av erfarenhet vet jag att man blir betydligt mer ledsen när hästen har sönder fleecetäcket för 1500:- än när den har sönder det som kostade 100:-. Måste det vara dyrt och av fint märke? Hästen ska ju ändå bara torka i det.
Fleece=helt ok att köpa billigt skräp.

Tänk efter vad du kan köpa som är viktigt att det håller bra kvalitet och som du verkligen behöver. Behöver hästen bra benskydd - köp kvalitet - det lönar sig i längden. Kan hästen inte bli blöt - köp kvalitet - det håller regnet bort.

Glöm framför allt inte bort - en sjuk häst är en dyr häst oavsett skada.

HA IS I MAGEN. VÄNTA TILLS DET BLIR REA PÅ JUST DEN DÄR SAKEN DU BEHÖVER. Du kanske inte behöver den just idag?





SR SvD DN

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela