Real Time Analytics

Livet På En Kant

Mitt problem med Norton är angenämt

Publicerad 2012-02-26 15:53:39 i Vanlig vardag,

Nu har jag ridit Norton och sitter bara och väntar på att maten ska bli färdig och att GBG Horse Show ska börja på SVTPlay. Ridturen på Norton idag var riktigt rolig. Han var väldigt pigg och framåt.

Jag jobbade mest på att få honom loss i högersidan och det gick sådär. Det känns bättre än det gjorde för en vecka sedan, men det är mycket jobb kvar. Finns ju inga genvägar när det gäller hästar och ridning utan det är bara att fortsätta med samma arbete. Det som istället blev lite av ett problem är att jag får för mycket samling. Det är svårt att rida honom i en form och samling som han egentligen passar in på i den kondition och styrka han är i just nu. Traven liknar mer någon halvhjärtad passagen. Tittar man i spegeln när man rider förbi ser han lite ut som en GPhäst. Jag ska försöka få till någon bild från ett ridpass snart.

Norton blir lite av en ostbåge när jag ridit en stund och jobbat med att få loss högersidan. Det känns som att han lossnat lite bak, men framdelen är fortfarande väldigt ojämn och allt blir helt skruvat. Jag försökte i skritt, men det blir lätt trav istället och då är vi tillbaka i att han hellre samlar än ställer ordentligt åt höger. Det är lite jobbigt att han är så känslig som han är för jag kan knappt röra mig i sadeln så händer jättemycket. Antar att det inte är något att göra åt den saken annat än att rida med mindre hjälper - och sitta mer still. Jag jobbade lite med att samla mer i galoppen också så vi kan komma tillbaka till våra piruetter snart. Jag har som inte något val gällande samlingen när han är så pigg för han blir som inte trött annars och han springer bara iväg istället.

På torsdag är jag ledig och jag funderar på att höra om jag inte kan träna med Norton då. Ante får fortfarande lite ont i ryggen och han får vila idag eftersom det är för halt att rida ute när han har tappat en sko. Jag har hittat den han tappade förut på samma hov och ska be någon hovslagare rikta till den bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela