Real Time Analytics

Livet På En Kant

Igår gav jag upp hoppet om mänskligheten!

Publicerad 2011-02-17 21:13:22 i Tankar om att ha Livet På En Kant,

Ja, precis som rubriken lyder hade jag givit upp hoppet om mänskligheten igår. Jag har en liten idé som jag följer när jag träffar andra människor. Det är att jag har en stege och alla börjar i mitten på det som vi kan kalla noll. Den ser ut lite som en termometer. I den här stegen mäts en persons hela mänsklighet dvs hur den är och beter sig. Som sagt alla börjar på noll. Jag tror också att alla mänskliga relationer ser olika ut och en person som jag har på plussidan kanske är på din minussida och tvärtom. Stegen utgår helt utifrån var och ens perspektiv.

Den fungerar också så att det är lätt att trilla nedåt genom både medvetna och omedvetna handlingar. Alltså kanske du agerar eller gör något negativt som du egentligen inte är medveten om som gör att du tappar mitt förtroende lite. Det blir då svårare att klättra uppåt igen eftersom du då måste bevisa att du är på väg ditåt genom mer än en positiv handling.

Igår när jag givit upp kändes det som att det inte finns något hopp om att stegen någonsin kommer att kunna få människor som inte ligger så högt på stegen att kunna klättra uppåt. En person i min omgivning har nämligen trillat ända ner down-in-the-bottom liksom. Igår fick jag det bara bekräftat en gång till. Idag hörde jag också lite saker som fick mig att inse att vi människor är otroligt dömande mot andra personer. Varför kan vi inte bara låta var och en ha rätt till att vara sig? Vi är alla olika och har olika värderingar. Jag menar inte att folk är rasister eller så, det är inte på den nivån jag pratar nu. Jag pratar om att vi är individer och är olika som personer. På samma sätt som du vill bli respekterad av andra behöver du också respektera andra. Så enkelt är det!

Ikväll fick jag ett samtal från en person, som från början var på noll, hon gick omgående upp på min topplista och det gjorde hela min dag. Jag ser otroligt mycket fram emot att jobba i helgen nu. En sådan handling kan göra en vanlig dag till en toppendag och det blev verkligen det här. Hon gav mig hoppet om mänskligheten tillbaka och jag kan inte gör annat än att tacka. Det är bara att inse - Det finns stora människor och det finns små människor. Tyvärr är det som med myror och elefanter. Det finns miljontals myror och sorgligt nog inte lika många elefanter.





EX DN SVD

Kommentarer

Postat av: Illwill

Publicerad 2011-02-18 02:26:34

"Ikväll fick jag ett samtal från en person, som från början var på noll, hon gick omgående upp på min topplista och det gjorde hela min dag".



Dags att lära sig läsa människor kanske? Jag uppskattar dock ironin, när du först talar om hur människor dömer andra för att sedan bekräfta att du inte är något undantag...uppenbarligen hade du inte något problem med att döma en människa som en "nolla" för att genom ett enda samtal dra upp dem till 10.



Jag dömer människor, men till skillnad mot dig så är jag bra på det och om jag ser en människa som fullständigt motbjudande så är det för att människan är det. Men så är jag man också, vi är generellt inte lika känslomässiga utan agerar på logik. :)

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-02-18 06:31:50

Faktum är att ett av mina största problem är att jag är lite naiv och godtrogen. Jag vill gärna tro att alla människor ska ligga på plussidan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Livet På En Kant

Bloggen handlar om mina sjuka idéer och konstiga tankar. Min fritid avhandlar jag med mina hästar och Vson. Ibland gästbloggar Vson. Jag är inte normal, men det är bara att läsa några inlägg så har du snart fattat konceptet.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela